Rødbede falafel i pitabrød

10.00


ALT for damernes klummeskribent Michael Robak har fået sin sag for, efter at have udtalt at man skader sin datter ved at omtale hende "Prinsesse". Vi har aldrig omtalt My som prinsesse og jeg bryder mig egentlig ikke så meget om at bruge ordet som kælenavn.

Når det så er sagt, så fylder hele ideen om prinsesser ret meget hjemme hos os. My leger nemlig konstant prinsesse. Hun tager en fin kjole og tiaraen på og så skal vi allesammen se at hun danser, imens hun synes "Lad det ske" fra Frost. Og man kan bare ikke gøre noget ved det...

Hun er nu også meget sød når hun tuller rundt i de små strutskørt. Men når nu vi kan servere Hulk suppe, så kan vi også lave prinsessefrikadeller og hvad gør man ikke for at få børn til at prøve noget nyt.

Min veninde kom forbi med en stor pose rødbeder og en udfordring om at bruge dem til andet end sylt og ovnbagte rodfrugter. Jeg lavede derfor disse lækre falafler i går aftes, med stor succes. Jeg tog udgangspunkt i min opskrift på vegi burger og prøvede mig lidt frem.

Rødbede falafel
1 dåse kikærter
130 revet gram rødbede
2 fed revet hvidløg
1 finhakket løg
2 æg
1 spsk spidskommen
1 1/2 dl. havregryn
1 tsk salt
Saft fra 1/2 citron

1/2 friteringolie (raps eller solsikke)

Alle ingredienser hældes i en skål og blendes til en jævn fars med stavblenderen. Lad det stå på køl en halv times tid. Tjek konsistensen og giv den lidt ekstra havregryn, hvis du synes den bliver for våd.

Varm olien i en lille gryde og form små falafler med små skeer. Friterer dem i olien og lad dem trække på fedtsugende papir efter følgende.


De kan spises som de er eller som tilbehør til en god salat eller sprøde kartofler. De er super lækre i et hjemmebagt pitabrød eller fladbrød, med sprød salat, en god dressing og evt. lidt chili.

Jeg serverede dem i kålblade - igen fordi vi forsøge at passe lidt på kalorierne. Men jeg vil foretrække et nybagt pitabrød. Opskriften på dem kommer her:

Til seks store pitabrød bruger jeg følgende:
250 ml. vand
25 gram gær
1/2 dl. olivenolie
1 æg
1/2 tsk. salt
1/2 tsk. sukker
500 gram hvedemel

De våde ingredienser blandes og gær, salt og sukker røres i. Mel tilsættes og dejen æltes fin og glat. Lad dejen hæve i 30 minutter et lunt sted og form pitabrødene på en bageplade. Bages i ovnen ved 275 grader ( alm. ovn) til de har fået mørke pletter. Det kan anbefales lige at vende dem under vejs.




You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz