Hvedekerne risotto med asparges og varmrøget laks

14.34

Jeg elsker en god cremet risotto - det er lækkert som tilbehør og den er lækker med en god salat til og som et alternativ til den sædvanelige pasta.

Den kan bruges med alle mulige forskellige slags ingredienser og kun fantasien sætter grænser. Jeg laver den efterhånden sjældent med ris, men bruger i stedet spelt, byg eller hvedekerne. Det er sundere og det mætter mere og så synes jeg det giver mere smag. Hvis en risotto med ris får lidt for meget, minder det lidt om risengrød... det skal den helst ikke. Kernerne her er mere taknemmelig og nemmere at arbejde med - efter min mening.

Her kommer en standard risotto som kan ændres i en uendelighed. Grundopskriften ser ud som følger:

1 stort løg (jeg foretrækker rødløg eller skalotteløg som er lidt mildere i smagen)
1 fed hvidløg
4 1/2 dl kerner (jeg brugte hvedekerner fordi Rema havde det på lager )
1 1/4 liter fond
2 dl hvidvin
125 gram parmesan, pecorino eller lageret cheddar (riv dem selv)
2 spsk flødeost (kan undlades - men det er godt!)
Olivenolie
Friskkværnet peber

Finsnit løgene og riv osten på et rivejern.
Sautér løgene i olivenolie et par minutter under omrøring. Bland kernerne i og rør omhyggeligt, så kernerne fedtes godt ind.

Hæld hvidvinen i gryden og lad de simre et øjeblik.

Spæd til med den kogende fond lidt efter lidt og lad væden koge ind mellem hver tilsætning. Forsæt på denne måde til kernerne er møre, det tager ca. 25 minutter.

Tilsæt den revet ost og evt. smørreosten og lad det smelte. Smag til med friskkværnet peber.

Med grundopskriften kan man variere sin risotto som man har lyst eller køleskab til.


Den gang tilsatte jeg 250 gram friske grønne og fynske asparges i mindre stykker og lod det simre et par minutter. Lige inden servering rev jeg 200 gram varmrøget laks i mindre stykker og toppede med hakket persille.

Jeg serverede herligheden med en grøn salat og kaldte menuen for risengrød, da børnene spurgte. De spiste med stor velbehag.


You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz