Børnevenlig chili con carne

10.15

Denne chili er meget børnevenlig og har ærlig talt ikke super meget med ordet chili at gøre. I stedet har jeg forsøgt at lave en udgave der har en fyldig og rund smag. Snyd ikke dig selv for at bruge chokolade – det smager skønt! Jeg giver min egen portion en god gang chili før den spises – men eftersom jeg er den eneste i husholdningen der gider stærk mad, må jeg være solidarisk og nøjes med min egen tallerken.

Portionen her er stor. Jeg laver altid til to dage og servere retten med forskelligt tilbehør. Denne gang spiste vi den rundt om Skt. Hans bålet med en klat creme fraiche chili og koriander og med tilhørende brød lavet på bålet.

Dagen efter brugte jeg resterne til en lækker quesadilla med massere af ost og med salsa og grønt on the side. Opskriften på den kommer senere.


2 gulerødder i små tern
2 stænger bladselleri i små tern
2 hakket løg
3 fed hvidløg
1 tsk. chili pulver (kan undlades – ved en voksenversion bruges frisk chili)
2 tsk. stødt kanel
2 tsk. spidskommen
2 tsk. tørret koriander
500 g. oksekød (hakket eller skært oksekød i små stykker)
2 dåser hakket tomat
1 dåse røde chili kidneybønner (eller alm. kidneybønner)
1 dåse drænet og skyllet røde kidneybønner
2 spsk. mørk balsamico
100 gram hakket mørk chokolade (min. 50 %)
Olie
Salt og peber

Tilbehøret kan være nachos, ris eller et godt brød, creme fraiche, salsa, frisk koriander og evt cheddarost.

Jeg gør altid alle grøntsagerne klar inden jeg begynder – jeg synes det er nemmest og bruger tiden imens retterne simrer på komfuret, til at få vasket op.

Løg, hvidløg, bladselleri, gulerødder hældes i en gryde med lidt olie. Lad det simre i 5-6 minutter til det begynder at få lidt farve. Tilsæt chili, kanel, spidskommen og tørret koriander og fordel krydderierne i gryden. Tilsæt dåsetomaterne og fyld den ene dåse med vand og hæld det i gryden også. Retten koges op og kødet tilsættes. Du kan både bruge hakket oksekød eller skært kød. Begge dele fungerer fint.

Lad retten simre i minimum en times tid – gerne mere. Tilsæt bønnerne, chokoladen og balsamicoen og lad det simre i 10 minutter. Smag til med salt og peber.




You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz