Arabiske fladbrød med krydret kød

10.54

Forleden lavede jeg disse lækre fladbrød med krydret kød.


Jeg var på ferie i Tyrkiet for en del år siden og jeg kan huske at vi spiste rigtig mange af disse fra et lille gadekøkken der kom forbi os ved stranden. Jeg har længe haft lyst til at forsøge selv og her er resultatet:


Fladbrød
Ca. 15 stk.
5 dl vand
50 gram gær
1 1/2 tsk salt
200 gram durum
550 gram hvedemel

Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt. Tilsæt melet og ælt til du har en smidig dej. Lad dejen hvile et lunt sted i 30 minutter. Del dejen i 15 stykker og rul dem ud så tyndt det er muligt. Jeg bruger som regel lidt olie på bordet i stedet for mel. Bages på en glohed pande i ca. 1 min. på hver side.


Krydret kød
500 gram skært kød (kylling, svin eller lam)
2 1/2 dl yoghurt
1 1/2 tsk allehånde
1/2 tsk  knust nelliker
1/2 tsk revet muskat
1/2 tsk kardemomme
1 tsk røget parika ( eller alm.)
1 1/2 tsk salt
Saften fra en lime

Lav en marinade af yoghurt, krydderierne og saften fra en lime. Skær kødet i strimler og lad det marinere i køleskabet i mindst en time. Hæld den overskydende marinade fra og steg kødet lidt ad gangen på en varm pande. Hvis du fylder for meget kød på panden, så koger det i stedet for at stege, så hellere en omgang for meget end for lidt.


Cremefraiche dressing
2 dl cremefraiche
1 spsk mælk ( for at gøre den lidt tyndere)
1 tsk æblecidereddike
Purløg
Salt og peber

Rør alle ingredienser sammen.


Tilbehør
Salat
Tomat
Agurk
Forårsløg
Syltede rødløg
 







You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz