Glutenfri cheesecake i små glas

14.57


Jeg holdte fødselsdag i lørdags og serverede i den forbindelse 4 små desserter for mine gæster. To af gæsterne kan ikke tåle gluten og derfor havde jeg besluttet at alle desserter skulle være glutenfrie. Den ene dessert blev til denne lille fine og lækre cheesecake i små 6 cl glas.




Bunde:
4 glutenfrie digestive kiks
1 håndfuld mandler eller blandede nødder
30 gram smeltet smør

Kiks og nødder hakkes groft og blandes sammen med det smletede smør. Fordel massen i glassene og sæt dem på køl. Her fik de lige 10 min. i fryseren imens jeg gjorde næste del klar.

Creme:
250 gram mascarpone
2/3 citronsaft eller efter smag
1 1/2 tsk. god rom
1/2 vaniliestang
1 1/2 dl pisket fløde
Flormelis efter smag (jeg kan ikke lide den for sød)

Rør alle ingredienser sammen og vend til sidst flødeskummen i massen. Fordel i de kolde glas og sæt igen på køl.



Topping:
Jeg valgte at lave en syrlig brombærtopping til denne cheesecake. Det giver et godt modspil til den cremede flødesmag.

125 gram brombær
45 gram syltesukker (brug evt. alm. sukker og husblas)

Kog brombær og sukker sammen og lad de simre i 5 minutter før det fordeles i glassene og de endnu en gang sættes på køl.

Jeg lavede mine dagen før, hvilke sagtens kan lade sig gøre. 



You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz