Creme Brulee

09.00


Jeg lavede dessert i weekenden, hvilke egentlig ikke er noget jeg gør så tit. En af min mands yndlingsdesserter er Creme Brulee og efter som han snart runder de 30 år,var det måske oplagt at servere sådan en sag for ham og hans gæster. Det kræver lige lidt testforsøg, så derfor denne opskrift.

Fire små glas (ca. 1 dl til hver)
2,5 dl fløde
Kornene fra en stang vanilje
1 dl mælk
75 g sukker
4 æggeblommer

Rørsukker til sukkerlåget.

Varm fløde, mælk og sukker (gem en spsk sukker til senere) i en gryde og bring det langsomt i kog. Rør i den, så den ikke brænder på. Tag gryden af varmen og lad væsken køle ned.

Skrab kornene ud af vaniljestangen og bland dem med det gemte sukker. Pisk æggeblommerne og vaniljesukkert lufttigt. Når den varme væske har nået en temperatur på under 50 grader blandes æggen i. Jeg bruger altid termometer, for at være helt sikker.

Fyld cremen i små forme. Jeg bruger forme der kan rumme lidt mere end en deciliter og er ca. 4-5 cm i højden.

Stil formene i et ovnfast fad og hæld kogende vand i fadet, så det kommer godt op langs kanten på formene.

Bag dem i vandbadet i en 150 graders varm ovn (varmeluft) i 30 minutter.

Tag dem ud og stil dem på køl i minimum fire timer.

Før servering drysses cremen med sukker og brændes med en gasbrænder. Jeg giver dem gerne to gange, så de får en god og tyk karameliseret overflade.

Server dem med friske bær eller en god og syrlig frugtsorbet.


You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz