Græsk farsbrød med tilbehør

09.00




Jeg er ret vild med græsk mad. Jeg sendes fluks tilbage til mine skønne ferier ved Middelhavet og kan næsten dufte havet. Græsk mad er for mig skønne krydderier, hvidløg, citron og friske grøntsager. Denne her ret er egentlig en gammel opskrift fra Karolines Køkken, som jeg har forenklet lidt igennem årene. En rigtig retrosag, som dog ikke er blevet ringere af at få lidt år på bagen.


Farsbrød
500 gram hakket kød (Kalv/Flæsk - Lammekød eller Oksekød)
1 løg
2-3 fed hvidløg
Et bundt frisk persille
1 æg
2 dl kogte ris
1-2 spsk mel
1 1/2 tsk salt
Friskkværnet peber


Kog risesene efter anvisning på pakken.


Løg, hvidløg, persille og æg hakkes i en minihakker og tilføjes det hakkede kød sammen med salt peber, ris og mel. Bland det hele godt sammen og form et farsbrød i et ildfast fad. Jeg laver mit ca. 25 cm. langt. Bages midt i en 180 grader (varmeluft) varm ovn i ca. 40 minutter.


Middelhavskartofler
700 gram kartofler
1 spsk olivenolie
Saft fra 1 1/2 citroner
2 tsk tørret timian
2 tsk tørret oregano
1 spsk flagesalt

Skræl (hvis du synes det er nødvendigt) kartoflerne og skær dem i mundrette stykker. Hæld dem i en frysepose sammen med olie, citronsaft, timian, oregano og salt. Bland det hele godt og hæld kartoflerne ud på en bageplade.

Bages i en 180 grader (varmeluft) varm ovn i ca. 35-40 minutter, til de har fået lidt farve.

Giv dem evt. en klat smør før servering - det tager de bestemt ikke skade af.

Jeg serverede herlighederne med en god græsk salat med tomat, agurk, rødløg, feta og bredbladet persille samt en lækker cremet tzatziki.

Tzatziki 2 dl. Græsk yoghurt (10 % er altså bedst)
1/2 revet agurk
1/2 tsk. groft salt
Friskkværnet peber
1 fed hvidløg

Jeg river agurken og lader den trække sammen med saltet i en si i ca. 10 min. inden jeg presser væden ud. Hvidløget rives fint på et rivejern eller presses i en hvidløgspresser og røres sammen med yoghurten. Smag til med peber.


You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz