Meatballs vol 2

20.29





I dag da jeg kom hjem fra job, stod der en kæmpe stor termokasse og ventede på trappen. Jeg er nøjagtig lige som et lille barn, når det kommer til pakker - gaver og kasser hvor jeg ikke kender indholdet. 
Jeg har indgået et lille samarbejde med en virksomhed der heddet MEATBOX.dk, og så meget var jeg selvfølgelig klar over, da jeg kom hjem i dag, men jeg kendte ikke indholdet og jeg var også ret spændt på hvordan varerne i kassen mon havde det efter at have været under vejs med Postmand Per hele dagen. 

Og sikke en kasse! En masse lækkert kød, som jeg kan få lov at lege frit med de næste uger. Vi har jo hver især vores interesser :) Jeg glæder mig i hvert fald til at give mig i kast med flere sjove opskrifter.

Jeg har tit luret på de der vareleveringssider, men desværre er det sjældent at der er virksomheder der leverer udenfor København. Her var altså et godt bud på min næste leverandør. Jeg tjekkede lige priserne ud på hjemmesiden også og der var jeg virkelig positiv overrasket. Det eneste de lige mangler, er faktisk en single ugepakke (med hilsen fra min søde single kollega), hvor det er muligt at få kød i de mængder der passer til husstanden. De har pakker til 2, 4 og 6 personer og man kan jo altid fryse ned - det er altså super smart!

Nå - men nok om det. Jeg fik jo faktisk brugt noget af det lækre kød i dag. Jeg havde fødselsdag i starten af april, og havde i den forbindelse inviteret hele min store familie med i sommerhus i Marielyst. En super hyggelig weekend med 23 af mine nærmeste. Til frokost den ene af dagene havde jeg forberedt en meatball sandwich hjemmefra og havde lavet en kæmpe stor omgang krydret meatballs, som vi fik i lækre ciabattaboller med chimichurri og massere af grønt. De var såååå gode - men jeg fik aldrig rigtig skrevet opskriften ned, så i dag forsøgte jeg at genskabe dem og jeg synes faktisk det gik helt okay. Jeg serverede dem med pasta i dag - men de kan sagtens bruge i en lækker sandwich også. Mums.

Den klassiske version af spghetti & meatballs finder du her - men hvis du har lyst til at prøve en med lidt mere power, så test den her af.


Tomatsauce
2 finhakket løg
3 fed finhakket hvidløg
2 dåser hakket tomat
1 dåse koncentreret tomatpure
½ dl. revet parmesanost
4 spsk. balsamico
En klat smør
1 tsk. Salt
En spsk. hakket timian
En spsk. hakket rosemarin
En tsk. Spidskommen
En knivspids kanel
Friskkværnet peber


Kødboller

400 gram hakket okse eller kalv/flæsk
150 gram god krydret pølse i små tern (jeg brugte chorizo)
1 finhakket løg

2 fed revet hvidløg
1 æg
1 spsk mel (måske lidt mere)

1/2 dl mælk
1 dl revet cheddarost (eller anden lageret ost)
1 tsk spidskommen

2 tsk oregano
En håndfuld friske krydderurter (jeg brugte persille, basilikum og timian)
1 tsk salt
Friskkværnet peber


Tomastsauce

Brug en sauterpande eller en stor gryde med høj diameter. Løg og hvidløg steges bløde og søde i smørret. Resten af ingredienserne tilsættes og lad saucen simre i 10 min.

Kødbollerne
Jeg starter altid med at putte løg, hvidløg, friske urter og ægget i min minihakker og hakker det til ukendelighed. Jeg hader altså store løgstykker i mine kødboller. Det hele hældes i en skål sammen med kødet og farsen blandes.
Form kødbollerne med en spiseske (eller teske, hvis de skal være små hapsere) og læg kødbollerne ned i sovsen. Når hele panden er fyldt ud med kødboller, sættes låget på og du lader kødbollerne koge i tomatsaucen i ca. 15 min. Tjek en af kødbollerne når tiden er gået og sørg for den er gennemkogt. Serveres med friskkogt pasta, revet parmesanost, lidt frisk basilikum og evt. lidt brød.

Bon appetit!


You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz