Sommer og soja

23.03

Jeg har taget en udfordring op... en soja-udfordring. Det tror jeg måske ikke helt jeg havde set komme - at jeg skulle konkurrere i soja. Men nu sker det...

I samarbejde med Kikkoman er jeg med i en lille konkurrence om at lave opskrifter med soja. Normalt bruger jeg kun soja som tilbehør til sushi og forårsruller og når jeg laver wok-retter eller andet asiatisk mad. For mig, har soja altid bare været soja - men nææææ nej... soja er åbenbart mere end det. Det er jo en helt kunst på højde med kaffe og olivenolie. Der kan man bare se...

Udfordringen lød på at lave en to-retters menu, hvor soja skal indgå. Det første jeg kom til at tænke på var selvfølgelig en lækker forret med noget rå fisk og måske en hovedret baseret på sprøde grøntsager og nudler. Men den lå også lige til højrebenet...

Derfor besluttede jeg mig for at den asiatiske tilgang til projektet var forbudt. Ny indgangsvinkel måtte på bordet. Sommer! Det er det jo nu. Så sommer blev temaet. 

Lørdag formiddag på grøntovet i Odenses gamle gader bød på friske, røde og danske jordbær. Heldigt! De passer perfekt ind i temaet. Lækker grøn salat, basilikum og fynske asparges nyoprykket samme morgen.

 

Første punkt på dagsordnen var sojamandler. Jeg har en sød (og sund) veninde der lærte mig disse nemme og lækre mandler, som jeg tit laver og bruger som snacks. Jeg forsøgte mig denne gang med en soja med mindre salt.

100 gram mandler
2 spsk. soja

Mandlerne ristes kort af på en tør og varm pande og sojaen tilsættes. Sojaen klæber sig hurtigt til mandlerne, så de tager 2 min. at lave.



 En skål blev sat frem til kokken (og de små hjælpere) og resten blev gemt til senere.


Slagteren havde tilbud på en fin lille culottesteg, som jeg nuppede med hjem på vej fra markedet. Meningen var egentlig at grillen skulle tændes - men vejret var ikke lige til det, så jeg endte med at lave den i ovnen. Stegen blev lagt i en lækker sojamarinade hele eftermiddagen:

Marinade:
1 1/2 dl soja
1/2 dl olivenolie
2 spsk. honning
5 fintrevet fed hvidløg
Saft fra en 1/2 lime
En tommelfinger fintrevet ingefær
Friskkværnet peber

Det hele blandes i en skål. Stegen kom i en frysepose og marinaden blev hældt ved. Knude på posen og så i køleskabet. I løbet af dagen vendte og drejede jeg posen i køleskabet.

Sidst på eftermiddagen lavede jeg fritter af en omgang bagekartofler og en lækker hvidløgsmayo bestående af 1 dl god mayonnaise, 1 dl. cremefraiche, 2 små fed revet hvidløg og lidt salt og peber.

Salaten blev en let sag med de lækre jordbær, friske sprøde asparges, blandet salatblade og frisk basilikum. Salaten blev samlet med en nem dressing lavet af 1/2 dl olivenolie, 1 spsk. balsamico, 2 tsk. honning, salt og peber.

Dertil soyamandler på toppen (de skal dog serveres ved siden af, da sojaen ret hurtigt opløses i den våde dressing).

Kødet tog jeg ud af posen og lagde det i et fad, med et stegetermometer i rumpen. Jeg går efter en kernetemperatur på omkring 55 (vi kan godt lide den rød) og steger den i en 180-200 grader varm ovn. Vores steg var ikke så stor, så den fik omkring 40 min. Men slagteren ved som regel ca. hvor lang tid den skal have.

Det duftede og smagte himmelsk. En lækker og nem sommerret.
 
Dessert skulle vi ikke snydes for - og da konkurrencen hed en to-retters menu, så lå det igen lige til højrebenet at vælge forret og hovedret. For dessert med soja - den skulle der lige tænkes lidt over. Men egentlig var det ikke så svært. Sojaen har den salte, søde, bitre, sure og umami smag - og da jeg tit bruger sojaen for den salte egenskab, gav det fint mening at sætte den sammen med noget sødt. 

Noget meget sødt. Noget af vores ynglings søde er Dolce Latte. Lækker cremet karamel, lavet ved at koge en dåse kondenseret mælk i 3 timer. Efter en times hviletid har man den lækreste karamel. 

Jeg har før serveret den med saltflager, hvilke smager himmelsk - så hvorfor ikke servere den med hakkede saltede sojamandler. Med følgeskab af en god vaniljeis og resterne af de lækre jordbær, havde vi en fuldendt dessert, der klart kan anbefales.


Søndagen bød på rester fra kødet dagen før. Jeg skar det i fine skiver og lavede en lækker Vitello Tunnato med en skøn tunsauce på bund af sprød salat og lidt hjemmebag til. Selv børnene synes det var et hit( selv om My ser liiiidt skeptisk ud).

 

 


You Might Also Like

1 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz