Mine blinis med stenbiderrogn...

15.31



Jeg var for første gang ude på tøsedate i lørdags, sammen med to skønne efterskoleveninder. Vi er tre tøser der desværre kun ses en gang om året (hvor vi kan samles alle tre) - og det er lige hyggeligt hver gang! Vi plejer egentlig at gå ud i byen og spise, men denne gang blev vi enige om at mødes og lave lidt mad til hinanden(og drikke uforskammet meget vin). Det var skøøøønt at komme lidt ud, uden gylp på tøjet. Jeg trak forretten og lavede nedenstående opskrift.

Jeg eeeeelsker blinis med stenbiderrogn og har selv fået lavet mig en (meget enkel og nem) opskrift på de små pandekager - den kommer her:


Ca. 18 stk.
2 dl hvedemel(her kan man bruge 1 del boghvedemel og 1 dl hvedemel, jeg gider dog ikke købe begge slags, når jeg kun bruger boghvedemel i denne opskrift. De fungerer fint med kun hvedemel)
1 tsk bagepulver
En knivspids revet muskatnød
Salt og peber
1 stort æg
2 dl mælk
Smør til bagning

Stenbiderrogn
Creme fraich
Rødløg
Dild

Mel, bagepulver, salt, peber og muskat blandes sammen i en skål. Pisk æg og mælk sammen i en anden skål. Lav en fordybning i midten af melblandingen og tilsæt mælk og æg og pisk dejen til den er lind og smidig. Den er ikke lige så tynd som en normal pandekagedej.




Bag pandekagerne i smørret. Hvis man ikke ejer en blinispande (det gør de færreste), kan man som jeg, fint bruge to små forme(mine er 7 cm i diameter) og stille dem på den varme pande eller bare lave pandekagerne lidt mere rustikke. Jeg putter to spsk. i hver form og synes det giver en god størrelse. Vend pandekagen når der er små lufthuller i dejen. Pandekagerne kan fint laves i forvejen, og lunes i ovnen.

Server dem med stenbiderrogn( eller evt. røget laks), creme fraichen (38 % er bedst), fint skåret rødløg og lidt dild.

Velbekomme :)

You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz