Mors islagkage

09.00



Min mor lavede den her lækre sag da jeg var barn. Den stod altid på ønskelisten når jeg havde fødselsdag. Den er sød og frisk og nem at lave med lige de bær og nødder du er vild med.

4 æggehvider
150 gram sukker
100 gram hakket blandede nødder

Pisk æggehviderne stive og tilsæt 150 gram sukker. Vend de hakkede nøder i massen.
Nøddemassen hældes i en rund springform(jeg brugte en med 24 cm i diameter) og bages i en 175 grader (alm ovn) varm ovn i ca. 30 minutter.
Tag bunden ud og lad den køle godt af.

300 gram blandede bær
75 gram sukker
3 æggeblommer
75 gram sukker
3 dl piskefløde

2 dl piskefløde til pynt
Friske bær til toppen.

Mos bærerne med 75 gram sukker. Stavblend dem evt, hvis du vil have isen helt fin.
Pisk æggeblommerne sammen med sukkeret indtil de er hvide og luftige.
I en anden skål piskes piskefløden til flødeskum.
Bland bær, æggeblommer og flødeskum sammen  og hæld evt. massen i en ismaskine i 20-25 minutter. Hvis du ikke har en ismaskine, hælder du ismassen direkte ned i sprinformen, oven på bunden.

Sæt islagkagen i fryseren og frys den i min. 5 timer. Tages op ca. 20 minutter før servering og pyntes med flødeskum og friske bær.




You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz