Sundere mac and cheese - en yndlingsret til børnene

09.00


Butikkerne har i et par måneder bugnet af lækre græskar. Jeg må indrømme, at jeg ikke selv er super god til at udnytte de flotte grøntsager. Måske er det fordi jeg ikke er vokset op med dem på middagsbordet - så ligger det knapt så naturligt selv at bruge dem.

Mit bedste bud har altid været en cremet græskarsuppe. Det er også altid lækert - men denne her ret skal man altså prøve - specielt hvis man har pastaelskende børn som jeg.

En lækker cremet ostesauce, men med det søde strej af græskar. SÅ lækkert. Den er hermed blevet en ret som vi ofte putter på ugeplanen.

Jeg serverer den med bacon og krydderurter på toppen og sammen med en grøn salat.

Give it a go - den er uforskammet nem og genial til de travle dage.




1 Hokkaido græskar (findes i de fleste dagligvareforretninger pt.)
2 ½ dl grønsagsfond
60 gram flødeost
1 ½ dl revet parmesan
1 spsk. tørret timian
½ spsk. tørret rosemarin
1 spsk. olivenolie
Salt og friskkværnet peber

Friskhakket persille
Bacon i tern
Pasta
En grøn salat

Halvere græskaret og pil kernerne ud. Læg de to halve på en bageplade, giv dem lidt olie og bag dem i ovnen ved 150 graders varmeluft i ca. 45 min til de er mørre. Hold øje med dem, så de ikke får en mørk overflade. Vend den evt. under vejs.

Kog pastaen i saltet vand og steg baconen gyldensprødt. Hak lidt frisk persille og lav evt. en let grøn salat med en god dressing.

Når græskaret er mørt tages den ud af ovnene og skærres i mindre firkanter. Hæld dem i en skål sammen med den varme fond, flødeost, parmesan, timian, rosemarin og olivenolie. Blend det hele med en stavblender til du har en lækker cremet sauce og smag til med salt og peber.

Bland pasta og saucen og servere med friskhakket persille og bacon på toppen. Salad on the side.

 

You Might Also Like

0 kommentarer

Populære indlæg

Instagram @tmilvertz